بسم الله الرحمن الرحیم 


نبوت یک حیثیت خبریابی است از آن جهت که انسان کامل وحی را و نبأ را دریافت می‌کند او را نبی» می‌گویند و از آن جهت که وحیِ دریافت شده را به مردم ابلاغ می‌کند او را رسول» می‌گویند و از آن جهت که اَمٰامِ مردم است، در پیش روی مردم است، مردم به او ائتمام و اقتداء دارند او را امام» می‌گویند و از آن جهت که کارهای خدا را در زمین انجام می‌دهد او را خلیفة الله» می‌گویند و مانند آن و همهٴ اینها هم جعلی است یعنی خدای سبحان باید قرار بدهد.

 حالا بخشی از اینها امور تکوینی‌اند که با جعل تکوینی یافت می‌شوند، بخشی از اینها امور قراردادی‌اند که با جعل تشریعی جعل می‌شوند. در جریان خلافت آدم(سلام الله علیه) فرمود: إنی جاعل فی الأرض خلیفة ؛ آن یک خلافت تکوینی است به معنای وسیع و عمیقش. در جریان خلافتهای تشریعی به عنوان فصل خصومت به داود(سلام الله علیه) فرمود: یا داود إنّا جعلناک خلیفة فی الأرض فاحکم بین النّاس بالحق . در جریان نبوت عیسای مسیح[علیه السلام] می‌گوید: انّی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیّاً .


دربارهٴ امامت در همین آیهٴ محل بحث خدای سبحان به ابراهیم(سلام الله علیه) فرمود: انّی جاعلک للناس اماماً؛ پس همهٴ اینها جعلی است و هر کدام از دیگری در تحلیل مفهومی جداست، ممکن است مصداقاً عین هم باشند، ولی در تحلیل مفهومی از هم جدا هستند.


*************************

برگرفته از جلسه 213 سلسله دروس تفسیری سوره بقره


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها